En prat med en likeperson kan være en god hjelp i en vanskelig tid både for deg som har kreft og for deg som er pårørende.

Hva er en likeperson?

• er et medmenneske med egen erfaring med kreft
  • kan ved hjelp av sine egne erfaringer lytte, gi deg støtte og vise vei i den situasjonen du befinner deg i nå
  • kan bidra til at du finner løsninger som er gode for deg
  • er med i en pasient- eller likepersonsorganisasjon innen kreftområdet og jobber frivillig som likeperson
  • har underskrevet et taushetsløfte og er godkjent likeperson med kurs

Hvordan kan jeg komme i kontakt med en likeperson?

Lungekreftforeningens likepersoner kontakter du slik:

Foreningens kontakttelefon for likepersontjenesten er åpen mandag, onsdag og fredag mellom kl. 10.00 og 12.00, samt mellom kl. 18.00 og 20.00: 934 71 021.

Trenger du kontakt og ikke får svar på nummeret ovenfor, kan du ringe våre likemenn direkte, både i og utenom åpningstiden. Ring den som bor nærmest deg. Oversikten finner du nedenfor.

Likeperson Fylke/område E-postadresse Mobiltelefon
Henrik Aasved Hordaland Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.    959 96 270
Oddvar Bakke Nord-Trøndelag Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.      957 70 551
Alf Gullik Hansen Østfold Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.  991 11 606
Arnfinn Mangerud Hedmark Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.   911 97 533
Ivar Nummedal Møre og Romsdal Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den. 958 72 930
Eva Laugerud Paulsen Oslo/Akershus Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den. 917 31 614
Regine Deniel Ihlen Oslo/Akershus Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den. 906 30 213
Per Olthuis Akershus   919 97 281
Esther Ryberg Agder Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den. 991 64 776
Lise Bratli Vestfold Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.  920 63 166
Thorild Smaaskjær Akershus Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den. 971 31 530
Rita Slåbakk Telemark Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den. 922 37 612
Unni Ruth Telemark Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den. 976 68 099
Cecilie Bråthen Akershus/Buskerud Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den. 976 80 915

Vardesentrene er en møteplass for kreftrammede og pårørende. På Vardesenteret kan du som kreftrammet eller pårørende møte en likeperson, du kan få informasjon, støtte og veiledning, ta del i aktiviteter eller ha et sted å hvile og finne ro.

Likepersonstjenesten på Vardesentrene drives i felleskap av pasient- og likepersonsorganisasjonene og er diagnoseuavhengig. I dag er det Vardesenter ved Oslo universitetssykehus (Radiumhospitalet og Ullevål), St. Olavs Hospital i Trondheim og Universitetssykehuset i Nord-Norge i Tromsø. Flere Vardesentre er under planlegging.

For mer informasjon om åpningstider og tilbud, se www.vardesenteret.no eller ring:

– Vardesenteret ved Universitetssykehuset i Nord-Norge i Tromsø: 465 41 197

– Vardesenteret ved St. Olavs Hospital i Trondheim: 72 82 63 30

– Vardesentrene ved Oslo universitetssykehus Ullevål og Radiumhospitalet: 974 00 440

Andre steder du kan treffe en likeperson

På Haukeland universitetssykehus er det – etter modell fra Vardesentrene – også en likepersonstjeneste som drives av pasient- og likepersonsorganisasjonene i fellesskap med støtte fra Kreftforeningen.

For nærmere informasjon, send e-post til Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den. eller ring 406 01 205.

Hos Kreftlinjen kan du snakke med fagfolk som spesialsykepleiere, jurister og sosionomer. Kreftlinjen er åpen for alle, og tjenesten er gratis fra fasttelefon. Telefon til Kreftlinjen er: 800 57 338. Du kan også finne nyttig informasjon på www.kreftforeningen.no

Adresse: Postboks 126 Tveita • 0617 OSLO