Vipps:

Salgssted Lungekreft, vippsnummer 523205

Rita lederbilde– De seks–ni ekstra månedene pasientene får, vet vi jo at kan bli enda mange flere for noen pasienter. Det er erfaringen fra bruk av annen livsforlengende medisin, sier Slåbakk til ABC Nyheter.

Hun mener beslutningen om ikke å la lungekreftpasientene få denne behandlingen står i sterk kontrast til helseminister Bent Høies (H) nasjonale kreftstrategi 2013–2017: «Sammen – mot kreft», og den tilhørende handlingsplanen der det blant annet står at kreftpasienter raskt skal sikres nye og bedre behandlingsmetoder.

– Dessuten innebærer beslutningen at vi kommer stadig nærmere et todelt helsevesen der de rikeste får bedre behandling i det private enn andre som må forholde seg til det offentlige, sier Slåbakk.

Les hele artikkelen og intervjuet hos ABC Nyheter.