Lungekreftforeningen reagerer sterkt på at Beslutningsforum i sitt møte 8. februar 2016 nok en gang besluttet å ikke tilby lungekreftpasienter med plateepitelkarsinom immunterapi i helseforetakene foreløpig. Det foreligger en klar medisinsk anbefaling om å ta i bruk denne behandlingen for den aktuelle pasientgruppen.

Beslutningen står i sterk kontrast til helseministerens nasjonale kreftstrategi 2013–2017: «Sammen – mot kreft» og den tilhørende handlingsplanen der det bl.a. står at kreftpasienter raskt skal sikres nye og bedre behandlingsmetoder.

Dessuten innebærer beslutningen at vi kommer stadig nærmere et todelt helsevesen der de rikeste får bedre behandling i det private enn andre som må forholde seg til det offentlige.

Nå forlanger vi at politikerne med helseministeren i spissen reagerer og sørger for at strategi og handlingsplan følges. Det er mulig å bruke fase 4-studier eller annen særskilt finansiering slik at lungekreftpasienter får denne behandlingen også i perioden frem til Beslutningsforum vedtar å tilby immunterapi for disse pasientene i helseforetakene.

For Lungekreftforeningen: Henrik Aasved og Rita Slåbakk