Forsøk gjennom fire år viser oppsiktsvekkende resultater. Et stoff som finnes naturlig i nøtter utmerket seg som særlig effektivt i behandlingsforsøk.

Tekst: Øyvind Rolland/Kreftforeningen

Knapt noen kreftform vekker mer gru enn kreft i hjernen. Heldigvis er den også sjelden, med kun en liten håndfull tilfeller per hundre tusen nordmenn hvert år. Antall tilfeller av kreft andre steder i kroppen med spredning til hjernen, derimot, er langt flere. Professor Frits Thorsen ved Institutt for biomedisin ved Universitetet i Bergen forholder seg til europeiske tall.

- Drøyt tre millioner mennesker i Europa får kreft hvert år. Omtrent 40 prosent av dem får spredning til hjernen. Vi snakker om oppimot halvannen million mennesker, slår Thorsen fast.

Les hele artikkelen på kreftforeningen.no

Adresse: Postboks 126 Tveita • 0617 OSLO