Vipps:

Salgssted Lungekreft, vippsnummer 523205

PerOlthuisNov2017Kreftforeningen har nylig delt ut forskningsmidler, og til Lungekreftforeningens skuffelse er ikke vår diagnose tilgodesett med et eneste prosjekt.

‒ Spesielt ille synes vi dette er fordi lungekreft dessverre fortsatt er en hyppig kreftform med dårlig prognose. Vi registrerer i tillegg Dagens Medisins undersøkelse som viser at også tidligere år så har lungekreft vært underrepresentert i Kreftforeningens tildelinger, sier Per Olthuis, som er leder av Lungekreftforeningen.

Han forventer nå at lungekreftforskning blir et prioritert område i neste tildelingsrunde fra Kreftforeningen.
‒ Det blir feil å sette diagnoser opp mot hverandre, men en systematisk skjevdeling over tid, kan nettopp føre til at slike holdninger skapes. Kreftforeningen som en paraply for alle kreftdiagnoser, bør være ekstra oppmerksom på dette, sier Olthuis.

Han har vært i kontakt med sentrale forskningsmiljøer innen lungekreft i Norge, og han har inntrykk av at de er kritiske til Kreftforeningens prioriteringer.
‒ Jeg er kjent med at det i alle fall var fire godt dokumenterte søknader knyttet til lungekreft inne. Jeg skulle ønske at i alle fall ett av disse hadde nådd opp, sier han.

‒ Det har skjedd utrolig mye positivt rundt forskning på lungekreft, men vi er jo på langt nær i mål. Det må forskes mye mer for å kunne nærme oss gode nok behandling og medisiner. Gledelig er tallene som nylig ble presentert fra Kreftregisteret, som viser at muligheten for å bli varig helbredet av lungekreft øker. Det er viktig at også norske forskningsmiljøer blir delaktige og i fremste rekke på dette området. Det er bra for utviklingen av nye medisiner, men det er også bra for pasientbehandlingen at norske kliniske miljøer er involvert i forskningsprosjekter. Det sikrer norske pasienter rask tilgang til nye behandlingsmuligheter. Dette vil Lungekreftforeningen være en pådriver for, sier Olthuis.