Hva kan du som lungekreftpasient gjøre for å ha et best mulig kosthold? Hva som er sunnest for deg å spise, avhenger av hvor i sykdomsforløpet du er og hvilke plager du eventuelt sliter med. Hvis du har et ufrivillig vekttap, er det det viktigste å først gjøre noe med.

Tekst: Susanne Weedon-Fekjær, klinisk ernæringsfysiolog

Vardesenteret er et ressurssenter for kreftpasienter, som finnes ved flere av de store sykehusene i landet. På flere av Vardesenterne kan du snakke med klinisk ernæringsfysiolog for å få råd og tips om kosthold. Du kan også kontakte klinisk ernæringsfysiolog ved Vardesenteret på Oslo Universitetssykehus Susanne Weedon-Fekjær på telefon: 906 82 118. (Artikkelen er hentet fra Pust 3/2017)

Mange små og regelmessige måltider, protein og energirik mat og ev. næringsdrikker og andre næringstilskudd kan være gode hjelpemidler. Når du som kreftpasient går ned i vekt, er det en risiko for at du først og fremst taper muskler, og musklene er viktige å bevare for å tåle behandlingen best mulig. For å redusere muskeltapet trenger kroppen tre ting:

1. Proteiner = byggesteiner (f.eks. kjøtt, fisk, melk, ost, egg, nøtter, erter og bønner),
  2. Energi slik at ikke proteinene brukes som energi (f.eks. olje, smør, fete melkeprodukter, nøtter, avokado, sjokolade, kornprodukter og honning)
  3. Bevegelse slik at kroppen skjønner at den trenger muskler.

En annen ting som kanskje er ekstra viktig ved lungekreft og vekttap, er fet fisk og tran/omega-3 kapsler. Den sunne fettsyren omega-3 virker antiinflammatorisk og ser derfor ut til å kunne hemme noe av muskeltapet som ofte sees ved lungekreft. Så kjør på med laks, makrell, kveite og omega-3 kapsler eller tran, men pass på at du ikke tar dobbel dose av tran/kapsler som inneholder vitamin A. A-vitamin i store doser har vist seg å være negativt for utviklingen av lungekreft og kan i tillegg virke hemmende på behandlingen. Velg da heller omega-3 kapsler uten tilsatt vitamin A.

Sliter du ikke med vekttap er det de norske kostrådene som gjelder, med rikelig av frukt, grønnsaker, fullkornsprodukter, nøtter, melkeprodukter og fisk. Selv om antioksidantrike frukt og grønnsaker er sunt også under behandling er høye doser av antioksidanter i pilleform noe som bør unngås. Ta derfor ikke piller med ekstrakter av bær/frukt og grønnsaker eller høye doser vitamin C, vitamin A, beta karoten, selen og vitamin E.

Noen av Vardesenterne har kostholdskurs og kurs for deg som har lungekreft, der du kan få mer nyttig kunnskap. Ved Vardesenteret kan du også komme for en samtale med likepersoner, frivillige, ansatte eller andre i samme situasjon. Eller du tar deg en liten pause med dagens aviser og en kopp kaffe. Pårørende er også velkomne til å benytte senteret.

Gå inn på www.vardesenteret.no for mer informasjon.