Pressemelding 25. april 2017: – Det er et slag i ansiktet på mange alvorlig syke mennesker når Beslutningsforum har valgt å utsette beslutningen om å la kreftmedisinen pembrolizumab (Keytruda) bli tatt i bruk som førstelinjebehandling av lungekreft. Argumentet til Beslutningsforum er at de trenger mer tid til å regne på økonomiske konsekvenser. Har de regnet på de menneskelige konsekvenser ved å utsette? Dette er alvorlig syke mennesker som risikerer betydelig sykdomsforverrelse på grunn av denne utsettelsen, sier nyvalgt leder i Lungekreftforeningen Per Olthuis.

Mange pasienter har ikke den tiden tilgjengelig som Beslutningsforum tydeligvis har. Lungekreftforeningen mener at nå må helseministeren komme på banen og be om at det blir fortgang i arbeidet med å sikre syke mennesker nødvendig, livreddende behandling.

– Mange lungekreftpasienter hadde sett frem til å kunne få immunterapi allerede nå siden innstillingen til Beslutningsforum var positiv. Det minste vi kan be om nå er å få vite hvor lang tid man ser for seg å utsette behandlingen. Alvorlig syke mennesker fortjener å vite om det er snakk om en måned, et halvt år eller enda lengre tid. Uvissheten tvinger nå mange til å selge hus og hjem for å skaffe seg den nødvendige behandlingen privat, sier Per Olthuis.

Kontaktperson:

Per Olthuis, tlf: 919 97 281, epost: Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.

Adresse: Postboks 126 Tveita • 0617 OSLO