IMG 0539Cecilie Bråthen sitter i styret i Lungekreftforeningen. Hun fikk lungekreftdiagnosen i 2013 og fortalte sin historie på vår konferanse i mars i år. Tekst: Cecilie Bråthen

Hei! Jeg heter Cecilie, er 50 år og bor i Asker. Jeg har en datter som er 22, en fostersønn som er 13, og samboer.

Jeg gikk i ca. tre år og følte meg i dårlig form. Har alltid vært glad i å holde meg i form, ikke som aktiv idrettsutøver, men som mosjonist med mye turer, jogging og sykling på sommeren og gjerne ski om vinteren. Jeg følte meg trøtt og sliten hele tiden og kunne sove mye. Prøvde å trene, men ble bare mer og mer tappet for energi. Jeg forstod at noe var galt, men legene fant ikke ut av hva det var.

(Artikkelen var publisert i Pust 2/2017)

Pressemelding 25. april 2017: – Det er et slag i ansiktet på mange alvorlig syke mennesker når Beslutningsforum har valgt å utsette beslutningen om å la kreftmedisinen pembrolizumab (Keytruda) bli tatt i bruk som førstelinjebehandling av lungekreft. Argumentet til Beslutningsforum er at de trenger mer tid til å regne på økonomiske konsekvenser. Har de regnet på de menneskelige konsekvenser ved å utsette? Dette er alvorlig syke mennesker som risikerer betydelig sykdomsforverrelse på grunn av denne utsettelsen, sier nyvalgt leder i Lungekreftforeningen Per Olthuis.

Mange pasienter har ikke den tiden tilgjengelig som Beslutningsforum tydeligvis har. Lungekreftforeningen mener at nå må helseministeren komme på banen og be om at det blir fortgang i arbeidet med å sikre syke mennesker nødvendig, livreddende behandling.

Svulster har ofte unormale proteiner på overflaten som immunforsvaret kan identifisere og reagere på. Det er mulig at dette skjer ganske ofte, og at immunforsvaret ødelegger svulster i en liten størrelse slik at de aldri blir sett. Noen svulster er imidlertid i stand til å utnytte sjekkpunktsystemet. De setter noen av disse viktige proteinene på overflaten sin. Forskning har vist at disse kreftcellene forkler seg, så de ikke blir oppdaget av sjekkpunktene, noe som betyr at immunforsvaret ikke ødelegger dem.

Global Lung Cancer Coalition har utarbeidet dette faktaarket om lungekreft og immunterapi (pdf).

Behandlingen kan gi bivirkninger som påvirker matlyst, smak og fordøyelse. Noen føler seg kvalme eller slappe, og enkelte kreftformer kan gjøre det vanskelig å tygge og svelge maten.

I oktober kunne The New England Journal of Medicine offentliggjøre en ny studie som viser at immunterapi gir bedre resultater enn cellegift også for de som ikke har mottatt behandling tidligere.

Tekst: Kjell Arnestad

Studien er gjort med Pembrolizumab på pasienter med høyt innhold av proteinet PDL1 i kreftcellene.

Den ubarmhjertige sykdommen frarøvet ham kona, konas tvillingsøster, hans egen søster – og rammet ham selv. Nå vier Oddvar Bakke (70) pensjonisttida til kreftsaken.

Den pensjonerte sjømannen, lokalpolitikeren og samfunnsaktøren fra Rørvik sitter nå i landsstyret for Lungekreftforeningen på femte året. Han vil bruke ytterligere ett år i arbeidet for kreftsaken. Kongstanken er bedre hjelp og støtte for pårørende til mennesker som rammes av kreft. Vår egen Oddvar Bakke er intervjuet i Namdalsavisa. Les hele saken her.

Adresse: Postboks 126 Tveita • 0617 OSLO