Fredag 30. september sluttet jeg litt tidlig på jobb. Turen den helga skulle til Gaustablikk og Rjukan i regi av Lungekreftforeningen, og vi hadde gledet oss stort til å delta.

Tekst: Regine D. Ihlen. Foto: Ragnar D. Ihlen.

12_gausta_1.jpg
Turen fra Oslo til Gaustablikk høyfjellshotell gikk fint uten noe særlig kø utfra byen. Vi skulle møte de andre deltakere på hotellet kl. 18.00, og vi var spente på hvem vi ville møte. Sikkert noen kjente og noen nye som vi skulle bli kjent med.

Vi var sytten deltakere som hadde vært så heldige å få plass på turen. Etter en kort presentasjonsrunde fikk vi en nydelig treretters viltmiddag som ble servert med tilbehør, og praten gikk lett rundt bordet. Etter middagen ble det dans i takt med 70- og 80-tallsmusikk, og vi var mange som svingte oss.

Neste morgen våknet vi til en fantastisk utsikt mot Gaustatoppen. Det hadde vært frost om natten, og solen speilet seg i vannet utenfor rommet vårt. God start på dagen!

12_vemork_2.jpg
Etter frokost kjørte vi til Rjukan der vi fikk høre historien om Vemork og Rjukan, og en guidet tur på anlegget. Det ble også tid til litt shopping for noen før turen gikk tilbake til hotellet.

Vi hadde tenkt å prøve hotellets spa-anlegg, men siden været var så fint, tenkte vi oss fort om og noen av oss gikk i stedet tur i hotellets nærområde. Vi hadde en sanker med oss, så det ble tyttebærplukking også. Vi skulle gjerne ha mer tid for å utforske området, men vi kommer nok tilbake.

På kvelden ble det buffet med all slags havets delikatesser, helt nydelig. Det ble ikke noen sen kveld siden vi skulle være i form neste morgen for Gaustatoppen.

12_gausta_2.jpg
Vi var litt spente på hvordan været skulle være på søndags morgen, opplevelsen ville ikke blitt den samme i tåke. Men vi var heldige! Vi våknet til strålende solskinn nok en gang. Alle sjekket ut av hotellet, og vi kjørte samlet til taubanen.

Turen opp med Gaustabanen var en opplevelse. Turen med banen tar ca. 15 minutter. Den går rett opp i fjellet. Banen er 1 145 meter lang og går opp til endestasjonen 1 800 moh.

Oppe på platået tok vi oss god tid til å se på utsikten før noen av oss tok fatt til fots til toppen. Turen er kort, men litt tungt for oss lungekreftpasienter med dårlig pust. Vi kom oss opp, og det føles som en seier hver gang. Deilig å kunne oppleve dette sammen med andre i samme situasjon.

Det smakte deilig med kaffe og ferske vafler i kiosken før vi tok banen ned igjen. Da var det tid for avskjed på parkeringsplassen før alle kjørte hver til sitt.

Vi tok fatt på hjemveien, godt fornøyde etter mange fine opplevelser og mange nye bekjentskaper.

(Artikkelen er fra Pust 3/2016)