Vipps:

Salgssted Lungekreft, vippsnummer 523205

Lungekreftforeningen inviterer til seminar for å markere lungekreftdagen 2017.

Praktisk info
Seminaret er gratis, men vi ønsker din påmelding til: Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.. Vi har dessverre ikke mulighet for å hjelpe til med å dekke reiseutgifter eller behov for ekstra opphold i Tromsø for de som trenger det, men vi har fått en avtale med konferansehotellet Thon Hotel Polar, om at de som skal på konferansen og trenger overnatting får en rabatt på 100 kroner. Dette vil gi en rompris på kroner 1095. Si i fra til hotellet at du skal på Lungekreftdagen når du bestiller.

Sted: Thon Hotel Polar, Tromsø

09:30: Registrering og enkel  servering

10:00: Innledning og velkommen– ved Lungekreftforeningens leder Per Olthuis

10:10: Lungekreft – diagnose og behandling– ved Øystein Fløtten.Han er avdelingsleder for Lungemedisinsk avdeling ved UNN. Før det jobbet han 16 år ved Lungeavdelingen i Helse Bergen, med lungekreft som  hovedarbeidsfelt. Spesialist i indremedisin og lungesykdommer.

10:50: Å leve med lungekreft – Mariann Bekkos (38) forteller om hvordan hun har mestret hverdagen som lungekreftpasient. Hun oppdaget småcellet lungekreft januar 2012 og har siden mottatt stråling og cellegiftbehandling og er nå i live takket være nye medisiner.

11:10: Pause

11:20: Stereotaktisk Stråleterapi på  lungekreftpasienterVed Nina Helbekkmo. Hun er overlege og kreftspesialist og jobber med lungekreftbehandling både ved lungeavdelingen og  stråleavdelingen på UNN.

12:00: Lunsj

13:00: Tilgang på nye medisiner. Ved fagdirektør i Helse Nord RHF Geir Tollåli.

13:45: Forskningsprosjekter ved UNN

• Kombinert Stråleterapi-Immunterapi ved lungekreft. Ved Turid Hellevik, seniorforsker innen translasjonell stråleonkologi (UiT) og medisinsk strålefysiker (UNN).
  • Immunoscore ved opererte lungekreftpasienter. Ved Tom Dønnem, professor/overlege, UiT/UNN. Han jobber med tranlasjonell kreftforskning (UiT) og har bistilling som onkolog ved Universitets- sykehuset i Tromsø (UNN). Hovedfokus på tumor immunologi og angiogense ved lungekreft.
  • Identifisering av biomarkører for metastatisk lungekreft ved studier av gen uttrykk, DNA metylering og microRNA i blod før  klinisk diagnosetidspunkt. Ved Torkjel Sandanger. Han jobber som førsteamanuensis ved Institutt for samfunnsmedisin, UiT – Norges arktiske universitet og seniorforsker ved NILU (Norsk institutt for luftforskning). Sandanger er kjemiker med doktorgrad i epidemiologi.

14:45: Pause

15:00: Kost og ernæring. Ved Anne H. Rivelsrud. Hun er sykepleier av  utdannelse og jobber til daglig som distriktssjef  for Nutricia som er et firma som er spesialisert  innen næringsmidler som kan være en støttebehandling for pasienter med kreft.

15:30: Avslutning

Brosjyre til nedlasting