Har du lyst å være med på spasertur med noen medlemmer av lokallaget Lungekreftforeningen Oslo-Akershus? Møt opp i Sognsvann ved kiosken ved bommen torsdag 12. oktober kl. 12.00. Du vil finne frem til gruppen siden et av våre medlemmer har vårt medlemsblad «Pust» i hånden.

Vi går tur i et tempo som passer for alle, selv om du skulle ha dårlig pust (det er mange av oss andre som har det også), og du klarer å henge med. Husk det er lettere å gå på tur sammen med andre i samme situasjon.

Vi pleier å ta oss en tur hver 14. dag på forskjellige steder i Oslo-området. Er du forhindret å møte den dagen, men har lyst å være med neste gang, da kan du ringe til Eva tlf: 917 31 614 (etter 12. oktober) for å vite hvilken dag neste tur vil gå av stabelen og møtepunkt.

Vel møtt.

Lungekreftforeningen inviterer til seminar for å markere lungekreftdagen 2017.

ASCO 2017. Foto: ASCO

Atter en gang er verdens største kreftkonferanse over. Over 35 000 kreftinteresserte var samlet på årets ASCO i Chicago. Det var travle dager, med mye positivt for oss som er opptatt av lungekreft.

Tekst: Åslaug Helland. Foto: ASCO

En presentasjon omhandlet strålebehandling. En gruppe hadde gått igjennom pasienter som hadde blitt behandlet med såkalt stereotaktisk strålebehandling, og sett på hvordan det gikk etter noen år. Noen pasienter fikk tilbakefall, og gjennomgangen viste at dersom det var et begrenset tilbakefall, kunne pasienter ha nytte av en «aggressiv tilnærming». Dette betyr at man burde vurdere kirurgi eller ny strålebehandling ved et «lite» tilbakefall. Dette støtter praksisen vi har i Norge, der vi behandler et stort antall pasienter på denne måten.

Mandag 28. august skal det holdes en fredelig demonstrasjon mot helsemyndighetenes urimelige lange behandlingstid for innføring av nye medisiner. Demonstrasjonstoget skal gå fra regjeringbygget og ned til Stortinget. Bli med oss sammen med Blodkreftforeningen, Brystkreftforeningen og Kreftforeningen og støtt norske kreftpasienter og pårørende.

PerOlthuisPer Olthuis fra Lørenskog ble i Stavanger i helgen valgt til ny leder av Lungekreftforeningen. – Den beste gaven til lungekreftpasientene vil være om Beslutningsforum på mandag sier ja til å ta i bruk immunterapi som førstelinjebehandling og til behandling av småcellet lungekreft, sier han.

– Lungekreft har lenge vært en av de kreftsykdommer med høyest dødelighet. Nå gir nye behandlingsmetoder langt bedre prognose for mange pasienter, og det er skammelig om det norske helsevesenet nøler med å ta dette i bruk, sier han.

Årets konferanse- og årsmøtehelg er 21. til 23. april, på Clarion Energy Hotel, Ishockeyveien 2, Stavanger.

Alle medlemmer og andre interesserte er hjertelig velkomne til den årlige landskonferansen, mens medlemmer også inviteres til årsmøte.

Adresse: Postboks 126 Tveita • 0617 OSLO