IMG 1205Mandag 28. august gikk flere hundre i demonstrasjonstog mot den langsomme prosessen det er i Norge for å få godkjent nye kreftmedisiner, selv om de er godkjent i EU. – Pasienter dør mens politikerne somler, sier initiativtakeren Finn Helge Quist.

Tekst og foto: Kjell Arnestad

Det kan gå opptil to og et halvt år fra en ny medisin eller behandling er godkjent av EU til den blir godkjent for bruk ved offentlige sykehus i Norge. Det sier seg selv at kreftpasienter ikke har så lang tid for å vente på livsviktig behandling. (Fra Pust 3/2017)

Kona til Finn Helge Quist, Ingrid, fikk diagnostisert benmargskreft for syv år siden. Det gjorde at Quist engasjerte seg for å gjøre noe med den lange behandlingstiden. Han hadde fått med 14 pasientforeninger og Kreftforeningen på markeringen, som gikk i tog fra regjeringskvartalet til Stortinget og samlet rundt 400 pasienter og nærstående.

Helseminister Høie har lovet å få ned behandlingstiden, uten at konkrete tiltak er klare. Han skylder også på at legemiddelindustrien ikke er rask nok med dokumentasjonen.

Adresse: Postboks 126 Tveita • 0617 OSLO